Tanker om fremtiden

Det er en stund siden sist jeg publiserte noe på bloggen min. Håper du fortsatt er med meg og at du ikke lar deg skremme av temaet i dette innlegget. Dersom du selv har Parkinson, er jeg sikker på at temaet jeg har valgt å skrive om denne gangen, både kan oppleves som negativt og positivt. Negativt fordi temaet skaper bekymringer du ikke ønsker å forholde deg til, og positivt fordi jeg setter ord på bekymringene som du som parkinsonist nok innerst inne har.

Tiden går, og den går fort. Jeg fylte 60 år i fjor og det har virkelig satt i gang mye og ny tankevirksomhet hos meg. Overgangen til 40 syntes jeg var helt uproblematisk. Jeg var en frisk 40-åring som trente mye både på treningsstudio og utendørs. Ikke minst elsket jeg å løpe. På treningsstudioet var favorittene spinning og styrketrening. Formen var rett og slett veldig god og lite visste jeg da at Mr. Parkinson lurte i kulissene. Jeg var også en fulltarbeidene  firebarnsmor med mange jern i ilden. Jobben min var spennende og jeg virkelig elsket utfordringene jobben ga meg. Jeg var en fornøyd og lykkelig 40-åring.

Overgangen til 50 var noe tøffere. Da hadde jeg hatt symptomer på Parkinson i 7-8 år,  men jeg levde godt med sykdommen. Optimismen var fullt og helt til stede til tross for den alvorlige diagnosen. I løpet av 50-årene ble jeg parkinsonoperert, og til tross for den, ble jeg sakte dårligere. Jeg var fortsatt i stand til å trene hardt og lenge. Jeg var forholdsvis bekymringsløs og tenkte ikke så mye på fremtiden.

Nå, ved overgangen til 60-årene, har nettop DET blitt den store forandringen. Jeg tenker mye fremover og bekymrer meg. Formen er slett ikke bra lenger og jeg har begynt å tenke på hva som skjer den dagen jeg ikke lenger er i stand til å ta vare på meg selv. Heldigvis har jeg verdens snilleste samboer og jeg vet han vil ta vare på meg så godt han kan, så lenge han kan.

Men hva skjer hvis… ???Spørsmålene er mange, men svar får jeg ikke. Ingen kjenner fremtiden og godt er det. Jeg har begynt å se for meg meg selv som 70-åring. Jeg vet at tiden går fort dit. Jeg vet også at alle skavanker og utfordringer min aldrende kropp har påført meg, ikke bare skyldes sykdom, men også en stor porsjon aldring. Det siste er jo naturlig og bekymrer meg ikke så mye. Det er Parkinson og hans trang til å ødelegge meg som bekymrer meg. Når jeg befinner meg på steder med mange mennesker, tar jeg meg i å misunne folk som strener forbi og som ser ut til å være helt uanfektet hva gjelder sykdom og aldring. Men, jeg vet jeg må ta det som kommer. Jeg håper ikke jeg høres altfor negativ ut. Det er ikke min hensikt, men samtidig må jeg være realistisk. Jeg er fortsatt innstilt på å jobbe videre med å motarbeide den grusomme fyren som gjør livet så vanskelig for meg og for så mange med meg. Vi må kjempe sammen!

Forhåpentlig byr livet på mange fine øyeblikk også i fremtiden.

6 kommentarer
    1. Har sett dette på både godt og vondt. Det jeg kan si jeg ser på sykehjem, er at trening har helt sinnsykt mye å si, og det å være positivt innstilt, ikke gi opp, men fortsette å kjempe. Så har også kosthold litt å si. Lykke til.

    2. Hei! Du har helt rett i at trening er viktig, ikke minst styrketrening. Skulle nok vært flinkere med det. En positiv innstilling kommer du lengst med uansett. Takk for støttende ord😃

    3. Jeg kjenner meg så igjen, og jeg oppfatter deg slettes ikke som negativ, tvert imot.. Jeg blir 62 i mars, og det er klart jeg tenker på fremtiden.. Jeg tar meg også i å tenke at jeg er misunnelig på de som kan løpe avgårde, bare gå uanfektet forbi huset mitt på vei til jobb… Det er et stort savn. Jeg synes du skriver og beskriver godt om hvordan det er å ha parkinson. Alt godt til deg 🙂

      1. Hei Randi! Skjønner godt følelsen av å misunne de som går glade og fornøyde på på jobb. På den andre siden så vet man ikke om de er lykkelige inni seg, eller om de har fysiske plager som ikke synes der og da. Tusen takk for at du engasjerer deg. Ønsker deg alt godt!

    4. Bra skrevet og bra du setter opplevelsene/tankene i litt perspektiv. Din positive holdning tror jeg avgjørende for å skape et godt liv, diagnose eller ikke diagnose. jeg har også en tendens til å være opptatt av endringer i fysisk form etc, men har lært meg til å prøve å observere jevnaldrende rundt meg uten diagnoser. de blir også i dårligere form, noen til og med i dårligere form, og jeg tror faktisk jeg har en fordel fordi jeg vet at jeg må skape noen gode opplevelser så ofte jeg kan pga mr P. Jeg har truffet særdeles mange rause, gode, ressurssterke mennesker jeg ellers aldri ville ha blitt kjent med pga mr P. Mange av de nye bekjentskapende har bidratt til å skape mange gode opplevelser og det setter jeg stor pris på. treningsniljøet Johnny carlsen har skapt er veldig bra ! min vurdering er at “ja, mr P drar med seg mye jeg gjerne skulle vært foruten, men det har også skapt mange positive oppleverlser. og da prøver jeg å fokusere på de positive aspektene…

      1. Hei Bjørn! Takk for flott kommentar😃 Fint at du trekker frem det at det å leve med Parkinson ikke bare har negative sider. Jeg har også hatt opplevelser som følge av sykdommen som jeg ikke ville vært foruten. Ikke minst har jeg møtt mange flotte mennesker med sterke historier, og som jeg beundrer for måten de takler sykdom og motgang på. Selvsagt skulle vi alle helst vært sykdommen foruten, men når det først er slik, har vi selv ansvaret for å gjøre det beste ut av det. Det krever styrke og ork🏋🏼‍♀️Ønsker deg alt godt❤️

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg