Livets mange valg

Livet er underlig. Livet formes til dels av en rekke tilfeldigheter og til dels av bevisste valg. Noen ganger skjer ting i livet ditt uten at det er tilfeldig og uten at du har fått være med på beslutningsprosessen. At Mr. Parkinson kom inn i livet mitt er et eksempel på denne tredje varianten, et «upåvirkelig valg», la oss kalle det forutbestemt. Sykdommen ligger nok i genene mine og det er neppe noe jeg kunne gjort for å forhindre at sykdommen ble utløst.

Jeg tror de fleste av oss  har behov for å stoppe opp og filosofere litt over livet av og til.

 

Valg former livene våre

Til en viss grad mener jeg at du former livet ditt ut i fra valgene du tar og erfaringene du gjør deg underveis. Noe kan du derimot ikke forandre på eller påvirke, det er forutbestemt og valget er tatt for deg. Det er der og du kan ikke gjøre noe med det. Det uforanderlige kan representere det stabile, det trygge. Familien din er eller kan være et eksempel på det. Du velger ikke familien din. Den blir du født inn i – den er der, på godt og vondt. I andre  tilfeller vil det du ikke selv kan påvirke være nettopp det uforutsigbare, det utrygge og skremmende. Sett at din ektefelle forlater deg. Valget er tatt for deg, det er tatt en beslutning som du ikke kan påvirke. Du får en opplevelse av å være statist i ditt eget liv; du ser det hele fra utsiden og kan ikke tro det skjer.

 

Hverdagsvalg

Hver eneste dag dukker det opp haugevis av spørsmål som du må ta stilling til. For hvert spørsmål vil du ha mange valgmuligheter; skal jeg ta en tidlig buss til jobben, hvilke arbeidsoppgaver skal jeg prioritere, hva skal jeg spise til lunsj, skal jeg handle med meg noe hjem i dag osv. Slike valg, la oss kalle dem «hverdagsvalg», er det mange av og konsekvensene av valgene du tar, vil isolert sett neppe være særlig betydningsfulle for retningen livet ditt tar. Ofte går det helt av seg selv og du tenker ikke en gang over at du har foretatt et valg. Også når det gjelder Parkinson er det stadige valg som må tas; skal jeg søke om rehabiliteringsopphold, kan jeg skyve 12-medisinen min en time frem, skal jeg trene i dag, orker jeg å dra på besøk? Svarene på disse spørsmålene vil neppe ha stor innflytelse på livet ditt med mindre du velger de samme svarene hver gang du stiller deg spørsmålet, f.eks. at du ikke/aldri orker å trene.

Kan jeg skyve på medisinene mine?

Kan jeg skyve på medisinene mine?


Livsvalg

Av og til må du ta et «livsvalg». Et livsvalg er atskillig mer dyptgripende. Det er valg som kan endre livet ditt. De siste årene har jeg selv foretatt to livsvalg; jeg har sluttet i jobben min og jeg har flyttet. Begge disse valgene  griper dypt inn i hverdagen min, for ikke å si i livet mitt. Mye ble endret i tråd med valget samboeren min og jeg tok da vi skrev under på kontrakten til vår nye bolig, ikke minst fordi avstanden til barne ble noe større. Dessuten flyttet vi til en annen kommune og til et annet fylke; vi tilhører et annet sykehus, vi har byttet fastlege og tannlege, vi har fått nye naboer osv. Det å gå inn i de uføres rekker i en alder av 55, har var enda mer krevende og dyptgripende. Det var en stor og tung overgang for meg som elsket jobben min. Flytteprosjektet var etter eget ønske, og heldigvis kan jeg konkludere med at det var et lykkelig valg.

Det å gradvis trappe ned for så å måtte slutte i jobben, var ikke mitt valg. Det var Parkinson som overstyrte meg og som således ikke ga meg noe alternativ.

 

Upåvirkelige/forutbestemte valg

Uansett hvordan jeg hadde valgt å innrette meg eller hvilke valgt jeg hadde tatt, kan jeg ikke tenke meg at jeg kunne unngått et «samliv» med Mr. Parkinson der Mr. Parkinson dominerer og herjer med meg. Å bure seg inne og leve et liv i ensomhet, er ikke for meg. Jeg følge heller nevrologenes anbefalinger (i hvert fall nesten) og forsøker å være positiv. Dessuten tvinger jeg meg selv til å gå ut og være sosial, så får Mr. Parkinson henge seg på hvis han vil.

 

Leve med et valg

Enkelte valg vil du angre på, og i mange tilfeller har du mulighet til å foreta et nytt valg. Andre ganger kan du ikke endre det forutgående valget. Hva kan du så gjøre med det? Jo, da er situasjonen slik at du rett og slett må lære deg å leve med valget du tok eller som ble tredd nedover hodet ditt, og gjøre det beste ut av situasjonen. Det er krevende og det krever viljestyrke.

6 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg